Условия за кандидатстване на чуждестранни граждани
Кандидатстването на чуждестранни граждани за академичната 2024/2025 ще се извършва в периода от 27 май до 20 септември 2024 (без почивните дни).
В УАСГ могат да кандидатстват за студенти чужди граждани, които притежават диплома за средно образование, осигуряваща им достъп до обучение в съответните висши училища на страната, в която е придобито средно образование.
Прием на граждани на държави извън Европейския съюз и Европейското икономическо пространство за обучение в подготвителния курс
Кандидат студентът трябва да има общият среден успех от дипломата за завършено средно образование и успехът по математика и физика да не е по-нисък от 62% от максималната стойност на оценките.
Допълнително, за специалност Архитектура кандидатите трябва да имат съответния успех и по рисуване.
Прием на граждани на държави от Европейския съюз и Европейското икономическо пространство
Приемането на кандидатите за студенти по желаните специалности се извършва при условията на български граждани с конкурсен изпит и класиране след успешно завършен подготвителен курс.
Условия за кандидатстване
Прием на лица с двойно гражданство, едно от които е българско
Приемът може да се извършви по реда и условията на българските кандидат-студенти, или по реда на чуждестранни граждани.
Лица с двойно гражданство, едното от които е българско, заплащат половината от размера на определените за чужденци такси, когато са приети при условие и ред, определени за чуждестранни граждани.
Условия за кандидатстване
Обучението в подготвителната година (с продължителност 10 месеца) е на български език – за специалностите преподавани на български език, или на английски език – за специалност ССС англоезично обучение.
Курсистите от подготвителната година след успешното завършване получават СВИДЕТЕЛСТВА за завършен подготвителен курс, след което се записват по факултети в съответните специалности.
Все още ли решавате какво да учите? Разгледайте нашите съвети за избор на специалност степен бакалавър. и степен магистър
- Заявление (формуляр) по образец, съдържаща кратки биографични данни и наименование на желаната от кандидата специалност за обучение;
- Копие от дипломата за средно образование - при кандидатстване за пълен срок на обучение;
- Документ, издаден от компетентен орган, с който се удостоверява правото на кандидата да продължи обучението си във висшите училища на страната, в която е придобито средното образование;
- Академична справка или диплома за висше образование - при кандидатстване за частичен срок на обучение или за магистърска програма;
- Копия от двата документа за самоличност – за кандидатите с двойно гражданство, едното от които е българско. При наличие на разлика в имената в документите, кандидатът прилага и нотариално заверена декларация за идентичност на имената или удостоверение от общинските власти.
- Две снимки 4/6 cm.
- Удостоверение за признато средно образование, издадено от Регионално Управление на образованието РУО (за информация на техния сайт https://ruo-sofia-grad.com).
- На Е-mail: nakova_rec@uacg.bg се изпраща pdf файл на всяка една от горните точки с цел подготвяне на документите за внасянето им в МОН.
Чуждестранните образователни документи следва да бъдат заверени в държавата по произход на дипломата и по седалище на институцията, издала дипломата.
Документите по т. 2, 3 и 4 се превеждат официално на български език и се легализират в съответствие с разпоредбите на международните договори на Р България и държавата, в която са издадени, а при отсъствие на такива - по общия ред за заверките, преводите и легализациите на официални документи.
Обработените документи се изпращат в МОН, което издава поименно Удостоверение за право на обучение. След получаването му чуждестранният граждаднин подава молба в посолството на Република България за получаване на виза.
Курсът, в който ще бъдат записани кандидат-студентите за частичен срок на обучение се определя въз основа на информацията, съдържаща се в представената академична справка или в дипломата за висше образование.
Дипломите за средно образование на граждани на държави от Европейския съюз се легализират от МОН, след приемането в подготвителната година.
APPLICATION FORM for international students
Кандидат-студентите по чл. 8, завършили средно образование в небългарски училища, представят в УАСГ удостоверение за признато средно образование от Министерството на образованието и науката или от Регионално управление на образованието по местоживеене, съдържащо преизчислените по шестобалната система оценки по отделните предмети.
- Заявление за кандидатстване по образец.
- Оригинал и копие на дипломата за висше образование или на друг аналогичен документ, издаден от образователна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование на съответната държава.
- Оригинал и копие на приложението към дипломата, както и оригинал и копие на европейско дипломно приложение, ако притежават такова.
- Оригинал и копие на документ за самоличност и документ, удостоверяващ промяната в имената на заявителя, ако е налице такава промяна.
- Пълномощно, в случаите когато заявлението се подава за административно обслужване от пълномощник.
- Документ за платена административна такса в касата на УАСГ или по банков път.
Application_form_recognition of higher education
DataUsageDeclaration_UACEG
Документите по т. 2 и 3 с изключение на европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните – членки на Европейския съюз, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария, трябва да бъдат придружени с превод на български език от лице, сключило договор за извършване на преводи с Министерството на външните работи съгласно чл. 2а, ал. 2 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа.
Документът, удостоверяващ промяната в имената на заявителя по т. 4, представен на чужд език, трябва да бъде придружен с превод на български език
Документите по т. 2 и 3, издадени от висшите училища извън страните членки на Европейския съюз, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария, трябва да отговарят на изискванията на съответните разпоредби на двустранни международни договори, по които Република България е страна, или на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранните публични актове, а при липса на такива разпоредби да са преминали процедура по общия ред за легализациите, преводите и заверките на документи и други книжа.
Кандидатите, желаещи признаване могат да представят на контактното лице академичните документи за предварителен преглед и обсъждане от комисията по признаване преди да подадат всичките необходими документи.
Кандидатите със завършено висше образование в чужбина подават всички необходими документи и заплащат такса от 380 лв.
Кандидатите, удостоверяващи периоди на обучение в чужбина подават всички необходими документи и заплащат такса от 160 лв.
Таксите се заплащат по банкова сметка или на територията на УАСГ, чрез картови терминални устройства ПOC в Ректорат — „Финансово —счетоводен отдел“ — каса;
Такси за обучение
Здравно осигуряване на чуждестранни студенти
Глория Накова-Петкова
+359 886 848 006
Кабинет: P225
Приемно време: 10 - 12 ч.
nakova_rec@uacg.bg